Sivut, joissa tagi omavastuuaika .

Hallitus hakee säästöä työttömyysetuuksista aktiivimallilla

Hallitus on antanut eduskunnalle budjettiesityksen ensi vuodelle. Työttömyysturvamenojen arvioidaan kokonaisuudessaan laskevan työttömyysasteen alentuessa, joten työttömyysturvan määrärahat laskevat. Budjettiesityksen yhteydessä hallitus esittää työttömyysturvalakiin muutoksia, joiden säästöt sen sijaan jäävät melko pieniksi.

Aktiivimalli työttömyysturvaan

Aktiivimallilla pyritään lisäämään työllisyyttä ja lyhentämään työttömyyden kestoa. Aktiivimallissa työttömyyden alun omavastuuaika lyhenisi takaisin viiteen päivään nykyisestä seitsemästä päivästä. Työttömyysajalla aktiivisuutta tarkasteltaisiin kolmen kuukauden eli 65 etuuden maksupäivän jaksoissa. Työttömyysetuutta leikattaisiin 4,65 prosenttia eli noin yhden kuukausittaisen maksupäivän verran seuraavalla jaksolla, jos hakija ei ole ollut aktiivinen.

Aktiivisuutta olisivat mallin mukaan työllistyminen työssäoloehdon täyttäväksi viikoksi tai 18 tunniksi tarkastelujakson aikana. Myös yritystoiminta tai työllistymistä edistävät palvelut täyttäisivät aktiivisuusedellytystä.

Hallitus arvioi mallin säästävän työttömyysturvamenoja 9,5, miljoonalla eurolla vuonna 2018.

Lisärahoitusta yrittäjyyteen, opiskeluun ja palkkatukeen

Yritystoiminnan aloittamista työttömyyden aikana halutaan helpottaa, samoin kuin lyhytkestoisten opintojen suorittamista työttömyysaikana. Tähän tarkoitukseen hallituksen aikomus on sijoittaa 13,5 miljoonaa euroa vuoden 2018 aikana. Lisäksi palkkatukimäärärahaa lisättäisiin 14,1 miljoonaa euroa.

Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote aktiivimallista

Valtioneuvoston tiedote talousarvioesityksestä

Työttömyysturvaan merkittäviä muutoksia vuoden vaihtuessa

Työttömyysturvaan liittyviin lakeihin tulee vuodenvaihteessa merkittäviä muutoksia. Muutokset koskevat sekä työttömyysturvan maksatusta että TE-toimistojen työvoimapoliittisia käytäntöjä. Muutoksista ansiopäivärahan enimmäiskeston leikkaus ja omavastuuajan piteneminen koskettavat useimpia hakijoita.

Lisäksi myös jo maksussa oleviin etuuksiin vaikuttaa kansaneläkeindeksin leikkaus. Indeksileikkaus vaikuttaa ansiopäivärahan laskennan perusteena olevan perusosan määrään, joka laskee vuoden alusta 32,68 eurosta 32,40 euroon. Ansiopäivärahan taso laskee työttömyyttä edeltävästä palkasta riippuen useimmilla 4-10 euroa.Lapsikorotukset laskevat enimmillään noin 1,70 euroa kuukaudessa.

Korotetun ansio-osan indeksileikkauksen vaikutus on sitä suurempi, mitä suuremmat henkilön tulot ovat olleet ennen työttömyyttä. Korotetun ansio-osan määrään vaikuttaa lisäksi laskentaprosentteihin tuleva lainmuutos. Jos päivärahan perusteena oleva palkka on ollut 2 500 euroa, päiväraha korotetulla ansio-osalla laskee 54 euroa kuukaudessa.

Lue lisää työttömyysturvan muutoksista täältä.