Jos joudut työttömäksi tai lomautetuksi

1. Ilmoittaudu viimeistään ensimmäisenä työttömyys/lomautuspäivänä työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimistojen yhteystiedot löydät täältä).

TE-toimistoon voi ilmoittautua jo aikaisemmin, ja työnhaku on voimassa ilmoittautumispäivästä lähtien.  Työnhaun voi käynnistää TE-palveluitten sähköisessä asioinnissa omien verkkopankkitunnusten avulla. Työnhaku on pidettävä voimassa TE-toimiston kanssa sovittavalla tavalla.

2. Täytä ansiopäivärahahakemus työttömyyskassaa varten joko kahdelta tai neljältä ensimmäiseltä työttömyysviikolta.

Hakemus on täytettävä huolellisesti ja päätettävä sunnuntaihin. Tarkemmat ohjeet hakemuksen täyttämiseen löydät täältä.

3. Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat liitteet päivärahahakemukseen.

Työsuhteen päättyessä lähetä kassalle liitteenä palkkatodistus, irtisanomisilmoitus ja työtodistus. Lomautuksen alkaessa toimita palkkatodistus ja lomautusilmoitus. Jos saat sosiaalietuutta, toimita kassalle myös päätös tästä. Katso tarkemmat tiedot päivärahahakemukseen tarvittavista liitteistä täältä.

4. Lähetä ansiopäivärahahakemus liitteineen kassalle hakemusjakson päätyttyä.

Voit lähettää hakemuksen liitteineen joko sähköisen asioinnin kautta tai postitse osoitteeseen Metallityöväen työttömyyskassa, PL 116, 00531 Helsinki.

5. Toimita kassaan mahdollisesti pyydetyt lisäselvitykset ja puuttuvat liitteet.

Muista ilmoittaa kassalle päivärahaoikeuteen vaikuttavista muutoksista ja muuttuneista henkilö- ja yhteystiedoistasi. Muutoksista ilmoittamisesta löydät lisää täältä.