• Miksi minulta pyydetään päivärahaa hakiessani jäsenmaksuja työttömyyden alkuun asti?

Jäsenmaksu on niin kutsuttu vakuutusmaksu. Jotta vakuutuksesi työttömyyskassassa olisi kunnossa ja olisit oikeutettu kassan maksamiin etuuksiin, tulee jäsenmaksu maksaa oikean suuruisena työttömyyden alkuun asti. Näin vältät tilanteen, jossa mahdollinen työttömyyspäivärahasi hylätään siitä syystä, että olet laiminlyönyt jäsenmaksusi maksamalla vähemmän kuin ansiotulosi edellyttäisivät.

• Mikä on jäsenmaksuprosentti vuonna 2017?

Metallityöväen liiton jäsenmaksu on 1,74 prosenttia, josta työttömyyskassan osuus on 0,64 prosenttia.

• Mikä oli jäsenmaksuprosentti vuonna 2016?

Vuonna 2016 Metallityöväen Liiton jäsenmaksu oli 1,75 prosenttia, josta työttömyyskassan osuus oli 0,65 prosenttia.

• Olen aloittanut työn, miten maksan jäsenmaksut?

Jäseneksi liittymislomake on myös jäsenmaksuperintäsopimus. Perintäsopimuksia saa aluetoimistoista, ammattiosastoista, jäsenrekisteristä ja Metallityöväen liiton sivuilta.

Täytä perintäsopimus huolellisesti ja pyydä työnantajaa täyttämään se omalta osaltaan. Työnantaja pidättää jäsenmaksun palkastasi ja tilittää sen liitolle. Tarkista tilinauhastasi, että työnantaja todella perii jäsenmaksusi.

Voit huolehtia jäsenmaksusi maksamisesta myös itse, jos työnantaja ei peri sitä palkastasi. Tällöin teet perintäsopimuksen ammattiosastosi kanssa. Sinulle lähetetään kuukausittain nimelläsi varustetut viitteelliset tilillepanokortit, joilla maksat jäsenmaksusi.

Metallityöväen Työttömyyskassan yksilöjäsen maksaa jäsenmaksunsa itse, ei työnantajaperinnän kautta, hänelle lähetetyillä jäsenmaksulaskuilla.

• Miten hoidan jäsenyyttäni työttömyyden tai vuorotteluvapaan aikana?

Olet automaattisesti vapautettu jäsenmaksujen maksamisesta ajan, jolta saat kassan maksamaa ansiopäivärahaa tai vuorottelukorvausta. Työttömyyden tai vuorotteluvapaan aikana tehdystä työstä on maksettava jäsenmaksu.

Jos saat päivärahaa Kelalta, toimita esimerkiksi kopio Kelan työttömyyspäivärahapäätöksestä. Jos olet työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa, mutta et ole oikeutettu työttömyysetuuteen, toimita työvoimatoimiston selvitys työnhaun voimassaolosta kassalle. Jos työttömyys jatkuu pidempään, toimita päätös tai selvitys vähintään puolen vuoden välein.

• Miten ilmoitan esimerkiksi äitiysloma- tai opiskeluajan?

Äitiysloma- ja opiskeluajoista riittää, että lähetät todistuksen äitiysloman tai opiskelun alkaessa kassalle (tai liiton jäsenrekisteriin). Jos tilanteessasi tapahtuu muutos (esimerkiksi opiskelu päättyy ennen todistuksessa ilmoitettua päivää), sinun on toimitettava muutoksesta kirjallinen selvitys.