Teollisuuden työttömyyskassasta päätös

17.05.2017

Työttömyyskassan ylimääräinen edustajiston kokous on tänään päättänyt sulautumisesta Teollisuusalojen työttömyyskassan ja Puualojen työttömyyskassan kanssa uudeksi Teollisuuden työttömyyskassaksi. Samaan aikaan kokoontuva Metallityöväen liiton ylimääräinen liittokokous on päättänyt vastaavasti yhdistymisestä TEAMin ja Puuliiton kanssa Teollisuusliitoksi.

Kassojen sulautuminen toteutetaan niin, että Teollisuusalojen työttömyyskassa ja Puualojen työttömyyskassa sulautuvat vastaanottavana kassana toimivaan Metallityöväen Työttömyyskassaan. Uusi Teollisuuden työttömyyskassa aloittaa toimintansa 1.1.2018. Uudella kassalla tulee olemaan noin 161 000 jäsentä.

Sulautumisella tavoitellaan taloudellisesti vahvaa palkansaajakassaa ja pitkällä aikavälillä myös kustannussäästöjä. Isoon ja vakavaraiseen kassaan eri teollisuuden alojen suhdannevaihtelut eivät vaikuta niin herkästi.

Ylimääräinen edustajiston kokous jatkuu Helsingin Messukeskuksessa vielä torstaina 18.5.2017. Toisena kokouspäivänä valitaan Teollisuuden työttömyyskassan tulevat hallituksen ja valtuuston jäsenet. Kukin sulautumiseen osallistuva kassa valitsee hallitukseen ja valtuuston jäsenet omassa kokouksessaan. Valinnat kirjataan sulautumissopimukseen, ja ne tulevat voimaan 1.1.2018. Jatkossa hallinnon valinnat tehdään edustajiston kokouksessa viiden vuoden välein.

« Uutislistaukseen